Saturday, 17 December 2016

Cinta kekal

tiada cinta yang abadi melainkan cinta kepada Nya.
tiada cinta yang kekal melainkan cinta kepada Nya.
tiada cinta yang agung melainkan cinta Nya.
cinta manusia hanyalah bersifat sementara , seperti yang ada di muka bumi ini, semuanya adalah sementara. yang kekal abadi, tiada yang setandingnya hanyalah Allah sahaja, iaitu Allah yang Maha Satu, Yang Menguasai seluruh alam cakrawala ini, serta seluruh alam semesta.

mencintai dunia, akhirat akan meninggalkan kita.
mencintai akhirat, dunia akan menyusul kita.

sekadar puisi dikala hati sedang kerundungan.

mencari dunia, belum pasti jumpa dan merasa bahagia. sedangkan mencari akhirat, pasti akan dijumpai dan mengecapi akan nikmat bahagia yang kekal selamanya.

Tuesday, 13 December 2016

kayak - telipod

 yang ini semasa kami semua berkayak sambil cabut pokok telipod kat tasik kuis. entah macam mana pokok tu boleh tumbuh. coach cerita pokok jenis tu daripada luar negara. jauh pulak pokok tu meratau, sampai ke tasik kuis pulak tu.. jadi ni first time kami buat kerja amal ni.. huhu. yang penting semua di ditanggung beres. dapat baju free dan makan BBQ free. bez kann.. dalam masa yang sama dapat kenal kawan baru, kenal senior, junior.. ☺☺❤

 bergambar bersama geng kayak..
haaa... tengoklah hasilnya.. menarik kan.. cantik pemandangan..

wedding classmate





gambar kenangan ni diambil semasa majlis akad nikah clasmate kami, Ain Syuhada. 
semua pakai sedondon. cantik kan... 

kepada clasmate yang lain, semoga cepat dapat jodoh. moh la kita merantau sesama pegi majlis korang nnti. lain2 negeri kan.. 

Friday, 28 October 2016

Albi Nadak

Albi Nadak by Fares

Leek, ana milk leek
ta'ala arrab dommeni, makhtag
eleek, o rokhi feek
ya hob 'omr ana 'omri kollo hakhyesho leek

hawak howa el khaya,
wenta elly ana, ba'ashek hawa
kan albi monaah
agmal malak, yekoon ma'ah

yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya
yah ba'd esneen shok wa khaneen alak eek hena ma'aya
yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek
we ha'eesh 'omri 'ashan 'ineek
wa 'omri fadak

yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya
yah ba'd esneen shok wa haneen alak eek hena ma'aya
yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek
we ha'eesh 'omri 'ashana 'ineek
wa 'omri fadak

Eh, akhtag le eh
law konti ganby ma'aya daiman kolly eh
ya dana min zaman
makhtag le alb yehess beya o ahess beek

hawak howa el haya,
wenta elly ana, ba'ashek hawa
kan albi mona
agmal malak, yekoon ma'a

yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya
yah bad esneen shok wa haneen alak eek hena ma'aya
yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek
we ha'eesh 'omri 'ashan 'ineek
wa 'omri fadak

yah albi nadak wetmanak teb enta wayaya
yah ba'd esneen, ba'd elsneen alak eek hena ma'aya
yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek
we ha'eesh 'omri 'ashan 'ineek
wa 'omri fadak

Translated into Bahasa Melayu

Albi Nadak by Fares

Hanya padamu...
Diri ini hanya milikmu
Datanglah dekat
Air mataku mengalir
Mengharapkan mu

Hanya padamu...
Dan jiwaku padamu
Wahai kasihku usia kita,usiaku
Seluruh hidupku untukmu

Cintamu adalah hayatku
Dirimu buat kita bercinta sebenar2 cinta
Hatiku disini, keindahanmu millikku
Jadi bersatu

Hatiku memanggil
Harapkan engkau sentiasa kekal
Hanya dirimu
Selepas bertahun lihatlah sayang
Kita berjumpa di sini dan bersama
Airmataku mengalir keranamu
Engkaulah kekasih, hidupku hanya untukmu
Seluruh hidupku, usiaku..
Kerna matamu, aku serahkan segalanya

Apa yang daku harapkan
Indahnya kau disisi bersamaku selamanya
Katakanlah kepadaku..
Diri ini..sekian lama mengharapkan
Hati ini, perasaan ini
Bersama hati dan perasaanmu
Lirik di atas adalah terjemahan lagu albi nadak..sebuah lagu arab...
Sekiranya kita jatuh cinta, semoga kita jatuh cinta kepada insan yang mencintai Allah..
Semoga kita jatuh cinta kepada pemuda yang beriman..
Yakinlah pada janji Allah lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik...

Sunday, 23 October 2016

Perantau Hill

taraa....

ni masa makan makan kelas kami utk sem 6.. walaupun nampak simple, just pegi kedai makan je... tapi at least kita semua dapat jugak berkumpul.. huhu.

konvoi 6 buah kreta..
tempat makan kami di perantau hill bangi..
masa ni je la nak kumpul kenangan dengan kawan sekelas semua. nnti lepas dah habis belajar. mesti dah susah nak jumpa..

so sebelum kita tamat blajar sem 8, jom kita plan nak pegi bercuti pulak...

yang ikhlas
bendahari kelas korang.

untuk awak

awak,

tak kisah siapa awk, sy harap awk sihat. tengah kerja ke, belajar ke, dalam ngara ke, luar negara ke, jadi diri selalu.

*yaAllah, dgn keadaan yg aq lalui, aq takut. takut untuk menempuh alam perkahwinan. takut sangat. aq tak nak hidup dalam kesedihan, dalam kemurungan... aq nak bahagia. setelah apa yg aq lalui, aq nak bahagia yaAllah. drp zaman sk sampai la skrg, aq laluinya bersama insan tersayang, umi. aq tahu yg umi menanggung perasaan lebih berat drp aq. aq nak umi bahagia bersama. kalau aq ada segalanya, akan aq serahkan semuanya pada umi. untuk segala yg dia tanggung selama menjadi seorang ibu. aq tak mahu sejarah berulang.

jadi aq berharap sangat2, aq nk org yg boleh memahami perasaan seorang prempuan, baik isteri, ibu, anak, adik atau sesiapa shj yg bergelar prempuan. aq nak dia hargai setiap wanita yg hadir dalam hidupnya.

siapa pun awk, sy harap sifat awk seperti itu.. krn itulah yg sy harapkan. paling paling paling harapkan.. yg boleh bawak berbincang, boleh berbicara dgn aq tentang apa shja topik, cerita, luah perasaan. kat mana lagi seorang prempuan nk menumpang kasih, berteduh, menyandar di dunia ini, kalau bukan drp seorang suami. kalau suami tak kuat, kurang berpegang pada tiang agama, lemah iman, mcm mana nasib sebuah keluarga nnti...??  Allah dah ciptakan dgn sempurna lelaki dan wanita, iaitu saling melengkapi..

aku sedia menanti si dia, untuk datang menjemputku..   suatu hari nanti.
insyaAllah.. utk bersama selamanya2 hingga ke syurga..

yang baik minta didekatkan, yg buruk minta dijauhkan.

semoga ikatan tali hati kita sentiasa kukuh, semoga Allah pelihara hati kita masing2.
sy pasti awak akan dtg tepat pada masanya.

setia menantimu..

Thursday, 20 October 2016

travel

setiap orang mesti ada tempat perlancongan masing-masing yang pasti korang semua teringin sangat nak pergi kan... 

umi kata, umi teringin sangat nak pergi kashmir. 
tengok view daripada tv pun bez. ada gunung, tempat sejuk..

ya umi.. doakan rezeki anak-anak umi, supaya kaklong dapat bawak umi ayah pergi mekkah dulu, pastu boleh la kita travel macam-macam tempat. 

kalau ikutkan hati ni, nak je pegi melancong, melawat tempat-tempat bez, walaupun kat malaysia. vietnam, thailand, singapura, indonesia, paris, australia, eropah, semua nak pergi. insyaAllah ada rezeki. 

jadi, saya perlukan seseorang yang kaki jalan. hihihi.  maksud kaki jalan tu, bukannya suka jalan, suka melepak suka suka hati. tapi seorang ynag suka travel. hahaha. 

so, kepada si dia, berjimat jimat la wang belanja tu yer.. jangan habiskan duit belanja orang lain.