Saturday 25 January 2014

hubungan etnik

peningnya bila duk manghadap laptop, nak cari tahu pasal ekonomi melayu bagi subjek hubungan etnik. baru  tahu macam mana susuhnya untuk mendapatkan ilmu.. tambah lagi pasal kerajaan ni. sblum ni, masa zaman sekolah, x pernah nak amek tahu psal semua benda2 ni. tapi sekarang, semua benda kena tahu. kerajaan, dasar ekonomi, politik, sosial. sebab semuanya berkait antara satu sama lain.

 contoh assingment, pasal kenaikan harga barang. GST hanyalah salah satu daripada cabang kenaikan harga barang sebenarnya. harga barang naik selalunya selaepas pilihanraya. sebab apa? sebabnya semasa pilihanraya, kerajaan banyak mengeluarkan peruntukan contohnya untuk diberi kepada rakyat. jadi, harga barang akan naik untuk menampung semula peruntukan bagi kewangan negara.

minyak. kenapa harga minyak  naik? padahal negara kita adalah salah satu negara yang mengeluarkan salah satu dari hasih bumi. minyak negara kita sebenarnya banyak dieksport ke nagara luar kerana minyak yang kita perolehi sekarang, adalah minyak mentah. jadi negara terpaksa menghantar minyak itu ke nagara luar untuk memproses menjadi minyak yang asli. jadi, maksudnya, kita membeli minyak dari negara kita sendiri. rasionalkah begitu...? membeli hasil khazanah bumi kita sendiri.


No comments:

Post a Comment